lørdag 18. februar 2012

Ytringsfrihet på sosiale medier.

Jeg leste denne artikkelen fra vg i dag om at noen elever fikk twitter-refs. Og jeg lurer på er det ikke lov til å ytre seg på twitter eller facebook når man harlyst til å si noe man syns er urett eller om det er bra eller dårlig. Det har jeg undret på lenge etter at jeg å fikk refs etter at jeg skrev en status som arbeidsgiveren min fikk se på facebook på min profil. jeg er jo som sagt synshemmet og irriterte meg over at arbeidsgiveren min ikke gadd å tilrettelegge skikkelig med godt lys, noe jeg faktiisk har krav på ifølge nav. Jeg jobbet med å få iorden en slik tilretteleggning av diverse poster på jobben der jeg jobber ved ofte. jeg prate med de og dette gjorde jeg flere ganger utover høsten. Men så til slutt så skrev jeg på twitter å facebook om dette. vil ikke gjengi tweeten her. Men hvis du er nyskjerrig så får du søke opp den tweetposten selv. Noen dager gikk å jeg fikk beskjed om å komme på kontoret der jeg måtte som sagt stå skolerett. og forklare meg med om akkurat denne statusen. jeg forklarte meg grundig og sa i fra om at statusen vil bli slettet fra facebook. og det gjorde jeg. Men tweeten på twitter har jeg ikke slettet, for jeg angrer ikke på dette. selv om jeg da også måtte si en unskyldning som igjen var falsk, for jeg står enda eng gang fast ved det jeg skrev å sa.

Derfor føler jeg at ytringsfriheten er brutt enda en gang selv om denne hendelsem med meg ikke er blitt skrevet om i bloggen før nå. og det skjedde lenge før denne hendelsen. 

Så lenge man har de sosiale antennene i orden som når du møter den vanlige mann i gata, og snaker til denne personen, så er man forsiktig og har sine begrensinger i orden. Og sånn skal man oppføre seg på sosiale media som bloggen å facebook pluss twitter.

som sagt så liker jeg ytre meg om ting å tang. og jeg har hatt mange tanker om akkurat dette i odet denne uken. Men jeg kommer til å ytre meg så lenge jeg lever både på nett å i verdenen forøvrig. Så lenge jeg prøver å holde meg innen loven så skal det gå bra. Men folk må tåle at jeg skriver litt å mener litt med en liten form for en reaksjon.

Det ser ut til at dette er jammen meg en liten serie om akkurat ytringsfrihet å meg. se de neste innleggene under for mere det.

Ingen kommentarer: