lørdag 25. februar 2012

Fjernadmistrasjon av mobil.

Her for noen uker siden Ordnet jeg mere sikkerhet på mobilen. så nå er ikke bare avg antivirus jeg bruker på min samsung galaxy s2. Men jeg bruker også mere sikkhet innstillinger på mobilen. som skrevet før Men jeg skal gi deg flere tips og litt om tjenestene jeg bruker. jeg vil ikke si helt hva jeg har gjort men litt til blir det.

Avg antivirus har jeg brukt lenge. helt siden jeg kjøpte mobilen og helt siden jeg kjøpte nettbrettet. Det søker etter virus og ting å tang som kan være farlig å ha på mobilen se dette innlegget for mer. men da oppdaget jeg at avg har lagt inn en sporingsfunksjon se her for info. og last ned programmet her på din mobil og da når jeg aktiverte det, så gikk jeg til min pc og logget meg på. Da fant jeg mobilen på kartet og den var ganske så presis. Det samme gjelder min samsung galaxy tab som også avg instalert og sporing er aktivert. og du trenger ikke simkort på enheten engang. siden jeg ikke har ordnet meg simkort på nettbrettet og bruker bare den på wifi. Samme tjeneste kan du gjøre flere ting. man kan låse telefonen helt. eller du kan slette alt på mobilen eller nettbrettet gjennom avg nettsider. Det syntes jeg er praktisk i tilfelle mobilen eller nettbrettet blir stjålet.

Men så leste jeg denne artikkelen hos mobilen.no, og da fant jeg en tjeneste som var integrert i mobiltelefonen og fler lignende tjenester ble ramset opp. jeg skal fortelle litt om tjenesten jeg bruker gjennom samsung som heter samsung dive som har lignende finesser som avg har uten virus scanning. Men tjenesten var så genial at det er nødt for å ha en spalteplass her på bloggen. Men da kreves det simkort i mobilen og har jeg jo. Jeg aktiverte sporingssjekken på mobien og da må man oppgi påloggingsinfo til din samsungkonto. og det hadde jeg ordnet lenge siden jeg oppdaget denne tjenesten. Da sporing var aktivert på mobilen, gikk jeg inn på samsung dive nettsiden å logget meg på med samme påloggingsinfo og gikk igjenom noe vilkår for tjenesten og godtok de. Klikke finn min mobil/tlf og kartet kom opp og pilen viste hvor min tlf var. den var også presis etter litt jobbing. Man kan også gjøre det samme som på avg som å slette alt på mobilen og låse den helt. Man kan også låse opp skjermen om man vil det. men det er mer! Har du mistet mobilen din hjemme eller har du den i jakkelommen eller vet du ikke hvor telefonen som du har lagt fra deg inne i huse er henn? da kan du gå inn på samsung dive. logge på og klikk ring min mobil. Så begynner den å ringe og da vet du helt sikker hvor du har lagt den Smilefjes. Men det er mere!

Jeg hadde en runde med en av de som er hos meg på kveldstid. Der hun påstod at hun hadde ringt til meg både på hjemmetelefon og til slutt på mobilen der hun hadde fått en telefonsvarer. hun konfronterte meg med dett når vi var på klubb. men jeg pleier altid å være lur, for jeg tar altid opp mobilen for å sjekke logg over alle oppringinger og meldinger som er sendt den dagen, og sjekket den når vi stod å pratet. Jeg sa ifra om at nummeret til hjemmetjenesten ikke var oppført på min mobil-logg og jeg hadde sett mye på mobilen den kvelden og da skulle jeg ha sett at det var et tapt anrop der, men det var det ikke. Hun var så frekk å sa frekt “Er du helt sikker? Du må jo ta telefonen når vi ringer til deg”. Og det pleier jeg altid å gjøre. Da sa jeg at min mobil pleier aldri å lyve for den viser alltid nummeret når noen ringe og når jeg har fått et tapt anrop. hadde jeg hørt at den ringte så hadde jeg tatt den. Men hun vile ikke høre på meg. hun sa noe annet å, og da følte jeg meg funksjonshemmet å dum. Nummeret mitt har de så mange ganger de har ringt til meg.

Men etter denne hendelsen, og klubben var slutt, gikk jeg hjem og tenkte så det knaket og var så lei meg. Jeg sjekke hustelefonen og der var det ingen tapte anrop, sjekket loggen på mobilen for sikkerhets skyld. men så tenkte jeg. jeg går inn på samsung dive for å føre over loggen til samsung dive for en ekstra sjekk. og det gjorde jeg. Logget meg på og klikket på overfør logg. sjekket loggen grundig men fant samme resultat. og da konklusjonen klar. hun hadde ringt feil nummer på begge telefonene Smilefjes som rekker tunge.

 

Dette kaller jeg fjernadmistrasjon av min mobil. og det syntes jeg var genialt.

Flere mobilprodusenter har samme funksjon så jeg ramser opp de. Htc har samme type funksjon der man kan gjøre det samme. Bruk din htc påloggingsinfo ved å gå inn hit. Blackberry har lignende bare se her. for mobiler med windows phone kan du se her. Og så har vi selvsag iphone da kan du bruke bruke icloud og etter at du har lagt inn instilling gjennom icloud fanen på iphone kan du logge på her. Da finner du din mobil på kartet og så vet du hvor den er og hva du skal gjøre.

Mcafee og Norton har de samme funksjonene som avg pluss flere som du kan finne på android market.

Husk også å låse skjermen din med passord, pinkode eller mønster. jeg har låst skjermen min for uvedkommende både på nettbrett å mobil. tjenesten samsung dive finnes også til samsung galaxy tab hvis man har et simkort plasert i nettbrettet.

1 kommentar:

lonerdog sa...

Heisann, det var en oversiktlig side, leit å høre det med hjemmetjenesten.. Men takk for info mht fjernadministrasjon av mobil:)