fredag 10. februar 2012

Internett over strømnettet.

For ca et halvt år tilbake kjøpte jeg en Media server fra western digital. Og har lenge tenkt at jeg skulle bruke den.  jeg har ikke fått den opp før jeg kjøpte ny tven min. Derfor ble den satt til side intil det ble mulighet til å sette den opp nå for en liten tid tilbake. jeg satte den opp, men så kom spørsmålet hviket nettverksløsning skal denne mediasenteren kobles til. Jeg er ikke fan av at alt skal kobles med en vanlig ethernet kabel som er en stabil løsning. Men jeg liker helst trødløst for da slipper jeg å kable hele huset med ledning. Men en fulgod øsning fant jeg ikke. jeg har en apple airport liggene å slenge et sted i huset men dette sies å være vanskelig å koble opp to sånne trådløse rutere slik at de kan fungere riktig. så jeg satte hele saken på vent. men jeg hadde testet mediasenteren litt og den var fin å bruke. Men til slutt fant jeg en løsning som jeg tror kunne løse mitt problem. memlig internett over strømmnettet. jeg leste dette innlegget Det digitale hjemmet anno 2012 Det beskrev denne bloggeren hvordan han hadde satt opp sitt nettverk i eget hus. med link til alle produktene han bruke i sitt nettverk. jeg leste hele innlegget , så fant jeg endelig den løsningen jeg ville prøve ut. Da leste jeg om Hans innlegg om ethernet over strømnettet. så jeg anskaffet meg denne pakken fra Komplett.no. Pakken hentet jeg i dag, og var ikke sen med å pakke det ut å koble de til.

Det er to bokser i pakken en til å koble til ruter eller pc. og en til å koble til den enheten du skal ha internett på, altså mediasenteret for min del. Det var også med en cd med programvare, men det trengtes ikke. jeg koblet den ene boksen i ruteren med en vanlig ethernetkabel, så koblet jeg den andre boksen til mediasenteren med en ethernetkabel. så satte jeg begge boksene i hver sin vegguttak som du gjør med en vanlig strømledning på et hvilket som helst apparat som bruker strøm.

Ruteren fant boksen og den fikk en ip-adresse automatisk. så fant begge boksene hverandre over strømnettet og det vises på lysene som kommer på begge boksene når de kommuniserer med hverandre.

Jeg slo på mediasenterboksen og da stod det firmware update, og da skjønte jeg det at jeg hadde gjort noe riktig. Etter oppdateringen fikk jeg anledning til å teste nettet skikkelig for jeg har vært skeptisk til sånt løsning etter å ha lest diverse tester fra din side osv. Men dette satte all tvil til side. jeg så på en youtubevideo for å teste kapasiteten og det fungerte som hønd i hanske. jeg la inn diverse påloggingsinformasjon og til slutt hørte jeg på nrk p3 når jeg laget middag. Og ble mer å mer imponert.

Er du nyskjerrig så kan du kjøpe produktet her.

Nå kan jeg se på bilder å video fra både facebook. youtube, flickr. og mange andre tjenester. Musikken kan du streame fra spotify å radio fra tune in. Den digitale verden er herlig.

Ingen kommentarer: