onsdag 15. februar 2012

Har funksjonshemmede noen form for ytringsfrihet?

Dette spørsmålet har jeg stilt meg denne uken etter en runde med en skikkelig diskusjon på jobben angående vinterferie. Der jeg pratet med en annen bruker senere i et lite privat setting inne på graderoben. samtalen i seg selv vil jeg ikke gjengi, men denne samtalen hørte en av de ansatte på dagsenteret. han hørte når han stod utenfor gaderoben. jeg var ikke sint eller la ut om denne ansatte. men jeg sa en del ting som jeg ikke angre på i det heletatt. Det handlet om vinterferien. der jeg sa at nå mister vi vinterferien vår, men der tok jeg feil. Etter denne seansen måtte jeg stå skolerett over denne ansatte.  Han klarte etter en del fisking å få meg til å si unskyld. Men denne unskyldngen var falsk.

Etter dette har jeg undret å undret. Ofte i slike sitiuasjoner føler jeg at jeg ikke får ytre meg sånn som jeg bør eller vil. Jeg har en del begrensninger som også du har. og da går det som oftes bra. Men altid klarer jeg plumpe uti det når meningene kommer fult å jeg må stå skolerett som i denne nevnte hendelsen. jeg leter å leter etter ordene for å ro det hele i land og det er ikke morsomt når jeg må stå skolerett for meningene mine. Jeg liker å si det rett ut, og da tar jeg de konsikvensene det måtte medføre.

Jeg trodde det er lett å ytre seg i et så fritt land som Norge som er så demokratisk av seg. Men kanskje reglene gjelder for deg å alle som er funksjonsfriske og ikke har begrensninger, Men jeg mener at vi som funksjonshemmede skal få ytre seg om ting når det  gjelder saker som vi er opptatt av. Eller er det denne taushetsplikten som er med i spillet. Den kan vøre slitsom til tider. Men kan værer god å ha.

Å ytre seg er en del av mitt liv. Si det jeg mener om ting å tang, Det behøves ikke bare å handle om all verdens nyheter. Men jeg liker å ytre meg om rettigheter og ting rundt meg, slik at det kan bli bedre. Å ytre seg er en del av roy’s blogg og ytring er viktig.

Har du noen synspunkter så skriv i kommentarfeltet. Og bruk #roysblogg på twitter hvis du vil kommentere dette innlegget. Det hadde vært fint om du er med i debatten. Har du en funksjonshemming og har det samme problemet som meg, ikke nøl med skrive.

Ingen kommentarer: