fredag 16. november 2012

Mobildata eller trådløst

Eller 3g eller wifi som det å kalles. Når jeg er ute av huset og har behov for å komme meg på nett på lengere eller kortere turer så har jeg to valg. Mobildata eller trådløst oppkobling til internett. Begge løsninger er trådløst for å gjøre klarhet i det, men Mobildata koster nesten skjorta hvis man bruker det mye. Men så har man valget hvis man er innom en kafe eller et offentlig sted der man kan koble seg opp på såkalte wifi punkter. Det gjør jeg for jeg vil ikke kaste penger ut vinduet som det kalles når noe er dyrt. Mobildata er blitt billigere med årenene siden det kommer flere å flere wifipunkter som er like gode som mobildata, og billig er det å. For det er som regel gratis de fleste steder. Her hjemme har jeg mobilen min koblet opp på wifinettverket som jeg har satt opp selv. PÅ jobb får jeg ikke lov til å koble meg opp har jeg skjønt for de tror at jeg kan gjøre noe som er galt, men det gjør jeg slettes ikke, og må ta til takke med mobildata når jeg skal sjekke dagens nyheter i matpausen min. Men som sagt så prioriterer jeg wifi fremfor 3g For å være billigst mulig på min mobil. for mobilregningen er som regel høy, men jeg klarer å betale den. Og mobilen sjekker å synkroniserer selv om jeg ikke surfer på nett å da stenger jeg både synkroniseringen og til slutt mobildata på mobilen når jeg er ferdig med sjekk å fb å lignende. her er noen punkter og noen av de står over her men de kommer å på punktlisten som du kan følge hvis du vil ha mobilsurfingen litt billigere.

  • Prioriter wifi for det er billigst.
  • skru av mobildata når du ikke bruker det. sjekk mobilens brukerveiledning hvis du er usikker.
  • Sjekk databruk under instilliger på androidtelefoner av nyere dato android 4.0 å oppover kan gjøre dette. Og du får en pekepin på hvor mye du har brukt.
  • Når du er i denne menyen så gå til databrukinstilliger å huk av for begrens bakgrunnsdata.Da sjekker man ikke etter epost eller andre ting du har sattopp for automatisk sjekk. Det kobler seg automatisk inn når du har kommet deg inn på et wifipunkt, Og eposter blir automatisk sjekket for når mobilen er på wifi.
  • lag en kvote på hvor mye gb du vil bruke i måneden og mobildata sperres ut månden når denne kvoten er nådd.
  • Last ned Opera mobile eller Opera Mini. Opera Mobile er en fullblods nettleser med mange finesser og alt det vanlige som du har bruk for når du surfer på nett. Men den har noe som heter Opera turbo som gjør at internettsiden du besøker lastes inn til en Opera server og så til komprimeres den og sendes til din mobils opere mobile nettleser så du kan lese den. sett enten; av ved wifi eller: på. Og du sparer penger når du surfer på mobildata (3g). Har du en mobil med dårlig minne kan du laste ned Opera mini som du kan laste ned. Den sender nettsider til en opera server heletiden for å spare minnne å penger.
  • slå av sykronisering. Det gjør at du sparer penger for mobilens apper å tjensester kobler seg heletiden opp for å sjekke alle appene dine. Man sparer strøm også. man trenger ikke å slå av synkronisering hvis mobildata er av.
  • til slutt slå av wifi når du ikke bruker det. da sparer man strøm.

Oi det glemte jeg slå av mobildata når du er i utlandet det koster flesk det har jeg merket meg i ferieturen min i fjor. under databruk kan man slå av dataroaming. Da sparer du deg for en overraskelse på mobilregningen.

Ingen kommentarer: