lørdag 22. september 2012

utfordringer i mine visuelle gåturer.

Jeg går ofte turer på lørdager utpå dagen for å se om det er noe liv i sentrum. For å komme meg frem så må jeg gå turen gjennom mine visuelle gåturer som nevnt før på denne bloggen. for å kommme meg helberget fram. Men i dag hadde jeg en del ekstra utfordringer, Og den kjenner jeg ikke med følelsen under beina, eller ved å føle med den hvite stokken min. Det er når bonden skal kjøre dyremøkk ut på de mange jordene som omkranser sentrumsnærliggende områder. Og da havner noe av denne forferdelige møkka på dekkene på traktor og møkktank. Og det lager en del utfordringer for meg, for jeg vil ikke ha noe av denne møkka under skoene mine å inn i mitt hjem. Noe havner på tuppen av staven, og må renses vekk før jeg går en ny tur. I dag var det en sånn dag da møkka lå strødd rund i ei lang strekning der jeg skulle gå. så Jeg måtte gå litt i grøfta og slalom på veien, som førte til at jeg ofte måtte gå midt i veien for å ungå møkk på skoa mine. Det å gå midt i veien det liker jeg ikke, å heller ikke gå i grøfta for der kan det hende det ligger en del søppel som jeg ikke ser, før det har hendt før. Verste jeg vet når jeg må gå i grøfta er å få stropper rundt stokken å beina mine, som kan føre til at jeg faller å skader meg. Møkkasøl på veien fører til at jeg er nødt til å bruke synet mye mer enn det jeg pleier, å det kjennes på synsnerven inne i øyet mitt i lang tid etterpå. hørselssansen er å mere skjerpet på grunn av at jeg er nødt til å gå midt i veien ofte uten at jeg vil det selv. Et godt råd til deg som er bonde: Ta å spyl hjulene på traktor å møkktank før du tar deg en tur på landeveien både før å etter spredning av møkk, Jeg vet at det er nødvendig å bruke møkk som gjødsel for at vi skal få mat i hus. Men det får jammen være grenser! En annen utfordring jeg fikk, men det merket jeg på min handletur i går å at det har kommet frem et ny gangfelt ikke så langt unna jernbaneovergangen her i sentrum. Det er ikke mange metrene unna, så jeg måtte legge den inn i mitt kart, å jeg er nødt til å trene det opp for at det skal bli sittende i det eksisterende kartet jeg har i hodet når det gjelder å gå fra her hjemme og frem til sentrum. Ikke nok med det så har jeg litt utfordringer her hjemme når jeg skal gå tur eller når jeg kommer hjem, for nå jobbes det med å få malet huset her siden det ikke er gjort  på lenge, og de som maler huset har lagt plast nedover trappa å festet den slik at det går ann å gå i trappa uten problemer. Men det er vanskelig å gå på for meg som har litt balangseproblemer og at de ikke har festet plasten slik at ikke ser hvor lang det siste trappetrinnet er, Men heldigvis er dette for en liten periode og det går så bra.

Ingen kommentarer: