lørdag 19. mai 2012

Andeledes men ikke forskjellig.

17. mai under middagen fikk jeg høre noe om en venn å god arbeidkolega på dagsenteret. Om at han var forskellig fra oss andre på grunn av at han slet med sitt på skolen i sin tid. Da måtte jeg bryte samtalen de imellom for å si at han er flink til å arbeide på dagsenteret.  Men ble fort brutt med at det var det slik den gangen. Jeg ble taus å tenkte så det knaket i mitt hode å ble noe trist inne i meg selv. For jeg hater at folk kaller funksjonshemmede forskjellig fra folk flest, og det liker jeg aldri å høre selv fra mine nærmeste. Dette gjør meg vondt å da føler jeg at det går utover meg å. Etter å ha tenkt en lang stund så la jeg ut denne statusen på facebook å tweet på twitter om det. sitat: Er kalt forskjellig fordi jeg er funksjonshemmet sammen med en venn på selveste 17. Mai. #fælt. jeg er trist. Sitat slutt. Fikk kommentarer på det på facebook som ga meg god sympati. Det varmet litt. fikk en komnentar fra den som sa dette på facebook samme kvelden. Men jeg valgte å ignorere å slette den etter en liten skumlesing av den. Det gjorde jeg fordi jeg var trist. Men etter at det har gått noen dager å jeg har fått det litt på avstand, så tenkte jeg at dette må jeg blogge om.

Mange av funksjonshemmede hater å bli kalt forskjellig inkludert meg. Og det er mange såm også hater å bli kalt andeledes. Det gjorde å jeg. Jeg hater at noen sa at jeg er andeliedes å forskjellig. Men dette vurderes fortløpende i mitt hode. Og jeg har kommet frem til at Det å være andeledes er ikke så dumt alikevel. Men det å være forskjellig er et fy ord i mitt hode. Jeg klarer meg selv å det er bra. Jeg gjør ting på min måte. ofte fordi jeg må legge til rette for meg selv siden folk ikke gidder følge visse standarder eller ikke gidder å gå på kurs for å få vite om akkurat mine funksjonshemminger. Dette blir en del dobbelt arbeid fra meg. særlig på jobben har jeg erfart. Men hjemme er alt på skinner å jeg vaske å rydder. gjør regnskap. så jeg sitter ikke bare ved pcen å blogger å leser nerdesider.

Enkelte ting har jeg utelatt i bloggen med vilje siden dette var en privat samtale. Men jeg har et spørsmål til deg som ikke er funksjonshemmet.

Ville du like å bli kalt forskjellig hvis det gjalt deg?

Tenk over det å post et svar i kommentarfeltet nedenunder.

Ingen kommentarer: