onsdag 11. juni 2008

Konferranse "Vist er det mulig"

I morgen arrangerer Blindeforbundet konferansen "Vist er det mulig" Denne konferransen arrangeres i forbindelse med synshemmedes aksjonsuke.
 
Blindeforbundet vil vise at det er mulig for synshemmede å være i arbeid. Med gode hjelpemidler kan en blind eller svaksynt jobbe i en helt normal jobb.
 
Jeg har erfart det selv når jeg skulle søke jobb for rundt 12 år siden. Jeg gikk til daværende Aetat nå Nav. å skulle prøve å søke jobb. Der fikk jeg beskjed at jeg måtte få uføretrygdt på grunn av at de var usikre om jeg kunne jobbe normalt fordi jeg er synshemmet. Jeg orket ikke på prøve så stort mer, og jeg ble frustrert over min tilstand. Jeg hadde lyst til å jobbe slik som vanlige folk. Det er mulig for meg å jobbe som vanlig, bare man tilrettelegger slik at det blir lett for meg å jobbe. Hjelpemidler som data med forstørrelse og syntetisk tale for eksempel gjør det lettere hvis jeg skal jobbe med kontorarbeid. Etter at jeg var på aetat. Søkte jeg på et dagsenter her i Ringebu. Der har vi Arbeidstrening og noe å gjøre slik at dagen går lettere. Der er det folk med forskjellige funksjonshemminger og alle klare sitt i det de blir bedt om å gjøre. For min del jobber jeg med Ved og industri. Når jeg jobber med ved, så gjør jeg følgende: Kløyver og pakker ved i 60 liters sekker som senteret selger. Sikkerheten på vedsentralen er god og det er viktig å følge de. Industridelen setter jeg på pakninger på noen rørdeler (multirør kaller jeg det). Disse rørene presses sammen med 2 andre deler med lufttrykkmaskin. Rørene er laget av hardplast. Eller legger jeg på trykk på "sov i ro" bokser eller skilt med bruksanvisning for elvestadrør fra isotern. På senteret finnes det også syrom der jentene som regel er å jobber med sying å strikking. Det selger vi i vår årlige julebutikk. Der sitter jeg å selger varene før hver jul. Dagsenteret har sløydsal og malerom der noen andre brukere jobber. Så er det lønna. det er ikke så mye, siden vi alle får trygd. Men som lønn får vi lunsj hver dag vi er der. Det vi selger i julebutikken og ved. kommer brukerne til gode via en tur. i år skal en gruppe til Danmark. Og den minste til Tronhjem, der skal jeg være med på. jeg glemte å skrive at vi har kjøkkentjeneste på deling på grunn av lunsjen. På slutten av dagen går jeg med post fra maxbo butikken her i ringebu til mega der posten skal leveres. Det var en del om min jobb. Det hender at jeg sitter med dataen der å redigerer bilder som jeg eller noen andre har tatt fra diverse turer. Så Det er mulig for en synshemmet å jobbe. Jeg kunne tenkt meg en datajobb her i ringebu for å tjene opp mine egne penger istedenfor trydg. Nå fikk du vite mer om meg å mitt. Så over til konferansen. Jeg er ikke sikker når den starter. Du kan høre en direktesending fra denne konferansen ved å følge linken nedenfor, Og der finner du mere om konferansen.
 
Her kan du lese om konferransen og kanskje høre sendingen:
 
 
 
Vist er det mulig for en svaksynt som meg å jobbe, bare man legger det til rette.

Ingen kommentarer: