lørdag 9. juli 2016

Test internetthastigheten din i sommer.

Jeg har drevet med IT og internett i snart 30 år og fulgt med på de teknologiene som har kommet og gått. Og er en ivrig nettbruker både hjemme, borte og på jobb. Det jeg bruker mest av når jeg skal være lenge på et sted er wifi eller mobil nettet, så jeg sjekker linja jevnlig med det som kalles en linjetest på godt norsk. Speedtest er den jeg bruker mest der kan jeg vise resultatet direkte i en app på mobilen hvis jeg bruker den eller teste via pcens nettleser når jeg har den. Men det har kommet noen gode erstattere synes jeg til den gode gamle speedtest. Linker kommer senere inkludert et testresultat jeg tok i dag. Så var det de gode erstatterne. Den ene er fast.com, det er Netflix i samarbeid med speedtest som jeg synes er enkel for dere som ikke vil ha for mye data til avlesning. Testen starter med en gang nettsiden er ferdig lastet ned og resultatet kommer fort frem. Så var det speedtest den viser opp og nedlasting som er en fordel synes jeg, fast har kun nedlasting og det er litt dumt hvis du vite om hvor lang tid dine instagrambilder blir opplastet til instagram. Den inholdsrike resultatavlesningen fikk jeg da jeg testet speedof.me i dag som jeg fikk tips om i et blogginnlegg jeg leste før i dag. Speedofme, fast og speedtest kan kjøres direkte i nettleser, men det er bare speedtest som har egen app for iphone og android. Linkene kommer litt under her nå i en ordnet rekkefølge ellers pleier jeg å legge de i en skult link når jeg skriver sånne innlegg men nå vil jeg liste de opp under med navet. Så det er bare å klikke på navet så kommer du til nettsiden. :-)

Fast      Speedofme       Speedtest (eller sjekk høyre marg i denne bloggen for speedtestmerke).


Som en liten bonus legger jeg mitt resultat her av speedofme målingen av bredbåndslinja mi hjemme.

Ingen kommentarer: