fredag 31. august 2012

Det å tenke alternativt.

Som synshemmet har jeg mange utfordringer i hverdagen ikke bare når jeg går mine visuelle gåturer Men når jeg skal gjøre en ting som kanskje virker enkelt for deg etter en liten stunds jobb. Men når jeg får en helt ny oppgave på jobben for eksempel. så kan det hende at jeg skal gjøre det samme som min overordnede demonstrerer for meg. Jeg gjør det samme som denne persjonen og jeg synes det er skikkelig tungvint, og Det er ikke altid lurt å si i fra at slik vil jeg gjøre etter noen runder for meg selv. Mange ganger gjør jeg det helt feil å demonstrasjon av jobben er nødvendig. Men da har hodet mitt begynt å rulle å jeg har satt opp et slags board oppe i mitt hode der jeg plukker gjøremålene i oppdraget i biter for så å ta det skritt for skritt med oppbygging av dette jobboppdraget. Du ser hvordan du setter en skrue rett eller du setter den skeivt. Jeg må kjenne å kjenne om denne skruen er skjeiv eller rett. Å da kan skruen skrues på plass. Når produktet er ferdig sjekker du at alle skruene er satt inn i riktig sted i formen slik at det er riktig. jeg må føle om skruen er riktig satt inn. Har skruen skrudd seg skjeivt ut. kjenner jeg at den har kommet ut å må rettes på. Dette gjelder når man skrur i tynne plankebord slik at jeg kjenner skruen fra undersiden av produktet. Jeg sitter å vever tepper av og til å da bruker jeg følelsen i steden for synet. Og det er for å spare restsyne som jeg har i øynene mine. Jeg kjenner ved å sette en fingrene rundt teppefillen som skal inn å når den stopper så kjenner jeg når det er rett ved å kjenne på den forrige kanten jeg laget. Det å bruke drill å skru skruer som nevnt over så gjør jeg følgende jeg lager en litten justering i mitt hode der jeg avgjør om drillen skal stilles skrått eller ikke etter instrukser som jeg har fått. ette arbeidet er vanskelig å skrive om det å tenke alternativt når man jobber og ikke ser så godt. Men jeg er flink til å jobbe å liker utfordringer, selv om jeg må lage et helt nytt system i mitt hode nå jobben skal gjøres. Men når jeg er vandt med oppgaven å den går som en lek da er jeg fornøyd å sletter boardet med allle valgene jeg må ta, og det er klart for et nytt puslespill av ting jeg må tenke alternativt på jobb. For noen dager siden skulle jeg assitere under saging av deler til varmepumpehus som en av de hotteste oppgavene på dagsenteret, Måtte jeg få lederen min til å tenke alternativ når jeg skulle legge på plass ulike delerne på paller slik at personen så at det ble riktig utført.

Alternativ tenking har jeg hjemme men her er jeg vant og men har altid en regel. å det er at tingene har faste plasser. Ellers er det rot i systemet mitt på andre steder i hjemmet men det er ting som jeg ikke bruker så ofte og som jeg glemmer lett på grunn av at jeg må ha så omfattene systemstruktur oppe i hodet både hjemme, på jobb og når jeg går tur. Her er det slik at jeg ikke må bli forstyrret når jeg lager oppsettet av systemet, altså boardet, for ellers raser hele systemet sammen å jeg må lage et nytt board inne i mitt hode å starte på nytt.

Da har du noe å tenke på. Kom med spørsmål i kommentarfeltet hvis det er noe du absulutt vil vite. Siden dette er fryktelig vanskelig å skrive om. Sånne systemer er jeg nødt til å lage enten på Grunn av at jeg ikke har noen hjelpemidler å støtte meg til. Eller lyset på stedet jeg jobber på er altfor dårlig å skulle egentlig har vært ordnet på.

Ingen kommentarer: