lørdag 26. mai 2012

Visuell gåtur.

Som sterkt svaksynt har man mange utfordringer i hverdagen. Som nå når jeg var ute for å gå lørdagsrunden min i sentrum. hadde jeg ett problem Memlig lyset. Det er på grunn av at jeg har en sykdom på øynene som gjør at jeg er lysømfintlig når det er så sterkt lys ute som nå. Da må jeg gå turen min ved hjelp av det visuelle, Og det er ingen lett sak. Heldigvis er jeg kjent med veien fra hjemme å bort til sentrum. Eneste er faren med biler som kjører forbi, og som jeg nesten ikke ser men hører. Men verst er det når man skal krysse E6 som går gjennom sentrumsområdene her i Ringebu. Enten så stopper de eller så stopper de ikke: Så jeg går over med klomp i hjertet mitt hvergang. Selv om det er market som gangfelt er dette vanskelig siden jeg nesten ikke ser bilene. Jeg hører de men med 2 høreapparater som tar inn alle lydene på engang er det vanskelig å skille de fra hverandre slik at jeg hører at bilen stopper eller ikke. Så da er det å dobbeltsjekke men det tar tid når man har en hjerne som ikke jobber på fullgir på grunn av varmen som jeg ikke tåler så godt. Heldigvis har jeg hvit stokk som jeg bruker og det er et signal til deg som kjører at her går det en som ikke ser så godt, men det er ikke alle som respekterer at jeg ser dårlig, og suser forbi meg så jeg nesten må stoppe opp for se om det kommer flere sånne gærninger. Stokken bruker jeg for å føle meg frem via å følge kanter som jeg føler med stokken. Da føler jeg at det kommer frem noen hindringer som trappetrinn å fortauskanter. Jeg har god føling under beina mine så jeg kan føle visse opphøyninger å diverse. Da kan jeg å føle strukturen på bakken om det er sand eller grus til stein å asfalt. Og bruke stokken som dobbeltsjekking for undelaget jeg går på. Jeg må ha et kart i hodet mitt for å vite hvor jeg er, for veiskilt kan jeg ikke se på grunn av at de sitter for høyt opp. Eventuelt sjekke opp mot gps på mobilen hvis jeg klarer å se på skjermen, men det er vanskelig i sterkt lys. Til slutt må jeg sette sammen alt det visuelle slik at turen går bra. og her sitter jeg å blogger så da gikk lørdagsrunden min bra i dag.

Ingen kommentarer: